Předpověď světových trendů v roce 2023
Objevte novou inspiraci pro váš firemní merch na rok 2023 ve světových trendech, které jsme připravili s kolegy z amerického CreativeMC. Prozkoumali jsme za vás trendy v oblasti ekonomiky i firemní kultury a vyzpovídali náš mezinárodní tým. Vzniklo tak 8 jedinečných předpovědí pro nový rok.
Světové trendy pro firemní merch
Glenna Patton, naše marketingová ředitelka v americkém CreativeMC, připravila se svým týmem článek o 8 světových trendech, které budou ovlivňovat firemní merch v roce 2023. Společně s pražským týmem jsme pro vás článek přeložili a doplnili ho o poznatky z Evropy a přidali i lokální produktové galerie. Nechte se inspirovat a využijte globální rozhled pro vaši značku.
#1 Udržitelně bez kompromisů
Díky bezprecedentním inovacím v produktových materiálech a designu dosáhne ekologický aspekt v tomto odvětví v roce 2023 historického maxima. Ekologizace již nevyžaduje obětování stylu, pohodlí ani funkčnosti. V USA designově pokrokové značky jako Paravel (cestovní tašky a doplňky), Aparso (outdoorové oblečení), Marine Layer (streetwear) a CORKCICLE® (lahve na pití) a Evropě Stanley/Stella (firemní textil), Equa (drinkware) nebo produkty kolekce Impact (cestování tašky, textil, zápisníky aj.) nabízejí rozsáhlé možnosti šetrné k životnímu prostředí, které jsou navíc i tááák elegantní.
Eko věci by tak v roce 2023 měly od firem dostat velkou zelenou.
V uplynulých 5 měsících jsme zpracovali 125 eco-friendly objednávek. To je 10 krát více než minulý rok. Chování našich klientů mluví za vše: udržitelnost už není jen malým bonusem. Stává se z ní nutnost.”
Kaeli Tapnio, Brand stylist asisstant, CreativeMC
Jak vypadá další úroveň udržitelnosti ve firemním merchi v roce 2023? Rozhodně vznikne ještě více dodavatelských firem a projektů zabývajících se životním prostředím. Například značka Thousand Fell, se kterou CreativeMC spolupracuje, vytvořila první udržitelné tenisky, které jsou určeny ještě k následné 100% recyklaci. Další módní streetwearová značka z našeho amerického portfolia dodavatelů, Richer Poorer, propaguje nejen své úsilí o transparentnost dodavatelského řetězce, ale také věnuje 1 % ze zisku na ekologické účely organizaci 1 % for the Planet. Evropská značka Stanley/Stella mimo jiné přichází s kolekcemi textilu, které jsou vytvořené z odřezků použitého materiálu a značka Impact věnuje 2% ze svého zisku neziskovce water.org. Přesně tohle jsou ty příběhy a přesahy, které budou letos rozhodovat při výběru firemního merche či dárků pro zaměstnance.
#2 Hodnoty zaměstnanců a hlas komunit
Po Velké rezignaci, která začala rokem 2021, je vidět výrazný posun ve vztahu zaměstnanců vůči zaměstnavatelům, kteří se snaží nabírat a udržet si talentované pracovníky. Ti v roce 2022 požadovali, aby korporace zaujaly lepší postoj k otázkám sociální spravedlnosti a zejména k těm, které mají dopad na nedostatečně zastoupené komunity v jejich organizacích. Včetně BIPOC, AAPI, LGBTQ a žen.
Firemní psycholožka Angela Howard upozorňuje na průzkum generace Z a mileniálů provedený v roce 2022 společnosti Deloitte, který zjistil, že téměř dva z pěti uchazečů uvedli, že práci odmítli, protože se neslučovala s jejich hodnotami. Tato psycholožka také poznamenala, že zaměstnanci, kteří jsou spokojeni s postojem firmy k sociálním otázkám, s větší pravděpodobností zůstanou ve společnosti 5 let nebo i více.
Tyto změny ve společnosti a firemních kulturách ovlivní priority klientů i co se týká merche. Očekáváme více poptávek po produktech od značek, které vedou ženy, lidé různých barev pleti a další nedostatečně zastoupené skupiny.” Mena Trigueros, Senior brand stylist CreativeMC
V rámci tohoto trendu také můžeme předpokládat, že mnoho klientů bude pro své reklamní předměty a dárky volit neznačkové produkty vytvořené nedostatečně zastoupenými komunitami. Tento alternativní přístup doporučujeme zkusit s větším důrazem na samotný výrobek. Firemní promo můžete doplnit například brandovou komplimentkou, na které výběr dárku podrobněji představíte a jako firma jasně podpoříte komunitu, která ho vytvořila.
S naší iniciativou Swag for Good v USA hrdě získáváme a propagujeme 50+ značek nedostatečně zastoupených komunit, včetně Le Bon Shoppe, Paravel, Melrose Place, Richer Poorer, Sweeter Cards a Bushwick Kitchen.
#3 Retro neutichá
Od denim výstřelků z osmdesátých let přes devadesátkový minimalismus až po kožené motorkářské bundy milénia. Retro bude stále v módě. Podle Who What Wear budou “lookbacky” s trendy rezonovat po celý rok. I naši stylisté cítí, že se stará škola stává školou novou a postupně se vkrade do firemního merche.
Klienti sice obvykle vybírají materiály a barvy, které jsou neutrální nebo odpovídají jejich firemním paletám, nyní se ale také začínají opírat o retro looky protože jsou jedinečné a díky nim oslovují i trendově orientované mileniály a generaci Z.” Lisa Gruzas, Senior brand stylist CreativeMC
Retro look v merchi dlouho stělesňovali hlavně džínové košile a bundy, nyní se začínají častěji objevovat také kloboučky (bucket hats), univerzitní bundy (varsity or letterman jackets) nebo klasické pruhované ponožky. Retro bude ten správný styl pro osvěžení značky v roce 2023!
#4 Sbírat zážitky
V roce 2023 budou zážitky ještě mnohem více ceněny. Z důvodu finanční nejistoty momentálně mnoho firem ztenčuje své rozpočty a ořezává pracovní síly. I přes to si ale uvědomují, jak moc důležitá spokojenost stávajících zaměstnanců je. Proto budou i nadále investovat do společných zážitků, které nastartují růst firemního rozpočtu. V minulém roce byly firemní akce velmi povedené, proto se teď zaměstnavatelé budou muset skutečně snažit, aby nadšení a zápal zaměstnanců posunuli opět o kousek výše.
Podle odborníků se tento rok ponese v duchu “proměnit každý okamžik v zážitek”.
Firemní merch a reklamní dárky se začnou řešit rovnoměrně napříč celým rokem. Přepokládáme, že se budou přímo pojit k firemním akcím a pomáhat k posílení pozitivní zkušenosti a vzpomínky s danou značkou.” Tereza Braunsbergerová, Account manager Bontonfilm Promotions
Nejen zákaznická zkušenost, ale i to, jak se budou ve firmě cítit samotní zaměstnanci, bude v tomto roce velmi důležité. Jejich zájmy se totiž za poslední roky velmi změnily a momentálně mnoho z nich preferuje home office. To, co v době virové bylo nutností, je momentálně příjemným benefitem. Mnoho lidí si užívá cestování a pocity volnosti i při plnění svých pracovních povinností. Říkají si digitální nomádi a raději by utratili všechny své peníze za cestování než za nájem v centru Prahy. A tato změna chování jistě bude mít na výběr firemních dárků, zejména v oblasti employee engagementu, velký dopad.
Kromě těch klasických produktů pro sběratele zážitků, jako jsou deníky, fotoaparáty Polaroid nebo power banky, poroste popularita promo předmětů souvisejících s cestováním, včetně batohů, tašek a dalších.
Pro klienty a zaměstnance, kteří se setkávají se svým týmem a partnery osobně budou důležité eventy a uníkátní zážitky mimo pracovní dobu, které prohlubují pracovní vztahy.
#5 Velcí malí dodavatelé
Náročné brandy s trendově orientovanými zaměstnanci a klienty se budou v roce 2023 zaměřovat především na malé dodavatele, aby podpořili svou firemní unikátnost. Éra velkých renomovaných značek se mění ve prospěch menších podniků s osobním příběhem.
Naši klienti spoléhají, že jim přineseme neobjevené a trendové lokální značky, kterými si získají respekt zaměstnanců a pozornost zákazníků. Klienti preferují menší brandy s příběhem, které chtějí podpořit a být jejich součástí." Karolína Čermáková, Director Bontonfilm Promotions
Jedním z hnacích motorů tohoto trendu je vznik nových kategorií firemních produktů a merche během pandemie. Těmto produktům se bude dařit po celý rok 2023. Máme na mysli fitness a wellness vybavení, doplňky do domácí kanceláře, produkty pro domácí mazlíčky a pohodlné oblečení. Poptávka po těchto dříve neobvyklých produktech otevřela dveře nově vznikajícím malým značkám. V USA mezi naše oblíbené patří Nodpod (wellness), Feat (oblečení), Bala (fitness), Nomadix (deky) a Baronfig (home office). V Evropě se jedná hlavně o preferenci malých výrobců u nejoblíbenějších kategorií, jako jsou reklamní zápisníky nebo dárky pro zaměstnance a VIP klienty. MLuvíme o značkách jako Papelote (zápisníky a papírnictví), Aromka (české bio svíčky), PaperTime (kreativní papír) nebo Rückl (sklo).
#6 Výbuch barev
Nemusíte hledat důkazy. Tím nejjasnějším jsou totiž veškeré přehlídky módy v Paříži, Miláně, Londýně a v New Yorku. Ať už se podíváte na jakoukoliv modelku nebo jen na detail události, hned vám bude jasné, že v roce 2023 budou barvy na prvním místě. Což určitě uvidíme i v merchi. Do teď firmy oblékaly své zaměstnance do neutrálních barev, jako je například černá, modrá nebo bílá. V novém roce by tomu konečně mohlo být naopak. Uzdy fantazie by se mohly povolit a výběr barev by mohl být odvážnější než kdy jindy. Brand a firemní dárky budou naprosto nepřehlédnutelné.
Naši klienti začínají používat výrazně barevné akcenty, aby zůstali trendy a aktuální, místo aby se drželi pouze barev své značky. V roce 2023 bude kreativní využití barevné palety klíčem k vytvoření výrazného vzhledu, který bude působit svěžím a odvážným dojmem.“ Dominique Yang, Brand stylist asisstant CreativeMC
Malé značky, které se nebojí následovat aktuální barevné trendy motivují i velké dodavatele k tvorbě odvážnějších kousků merche. Stejně jako v roce 2022 se bude dařit zelené ve všech odstínech, ale na scénu přijdou i další nepřehlédnutelné barvy. V popředí bude například jemná modrá a korálová. Nejžhavější barvou 2023 bude ale šafránově červená. Očekáváme, že se tento elektrizující odstín červené společně s růžovou a studenou modrou dostane do firemního merche po celém světě.
Vyberte si svůj odstín – s barvami v roce 2023 neuděláte chybu! Některé z našich oblíbených značek v barevných trendech totiž přímo excelují. Jsou to americké značky Fellow (hrnky), OHOM (doplňky na čaj a kávu), Hexa Brands (nafukovací bundy), Aparso (bundy) a District® (oděvy). Pro Evropu pak Stanley/Stella (reklamní textil), Frank Green (lahve a termohrnky) nebo Prodir (propisky).
#7 Globální firemní kultura
Firemní kulturu bude v roce 2023 opravdu složité vybudovat. Popis pracoviště hezky vystihl Wired: “Je to evoluce… kultura se stává neustále rozmanitější, zcela globální a převážně virtuální.” a měl pravdu. Jak vytvoříte konzistentní a propojenou firemní kulturu, která ale nikdy není pohromadě a její členové se tolik liší a znají se jen online?
Jednoduše řečeno: umění vytvořit a pěstovat jasnou, působivou a inkluzivní globální firemní kulturu bude v roce 2023 důležitější než kdy jindy. Navíc není definována pouze jednou, musí být neustále aktualizována, vylepšována a vyvíjet se spolu s potřebami zaměstnanců a celé firmy.
S našimi klienty, jako jsou Meta, Notion a Productboard, jsme vytvářeli různé onboarding nebo event balíčky i SWAG kolekce, které podpořily firemní kulturu, propojily celosvětovou komunitu zaměstnanců a vyjadřovaly konzistentní hodnoty společnosti.“ Karolína Čermáková, Director Bontonfilm Promotions
Globální přesah merche dokážeme zajistit společně s naší sesterskou společností CreativeMC v americkém San Franciscu. Pro snadné mezinárodní řešení merche nabízíme firemní e-story s regionální logistikou. Vytvoříme firemní produkty a reklamní předměty pro zaměstnance a partnery po celém světě. Do jednotlivých lokalit nemusíme posílat nutně stejné balíčky. Můžeme vždy vybrat produkty, které budou skvěle fungovat a doplňovat se z hlediska typu, kvality i vize společnosti. Distribuce, systém objednávky a zážitek vašich zaměstnanců však bude jednotný a celý proces bude řízený z jednoho místa.
V roce 2023 budeme svědky toho, že klienti budou využívat merch a předměty s logem jako mocný nástroj nejen k posílení hodnot společnosti, ale také k tomu, aby přijali rozmanitost svých globálních pracovních sil prostřednictvím jedinečných produktů, které odrážejí je i jejich zákazníky.
#8 Lepší já
V průběhu doby, kterou jsme strávili doma v nuceném home officu, se firmy a zaměstnavatelé zabývali především zvelebováním pracovního prostředí a také psychickou pohodou zaměstnance. Svíčky, přikrývky a virtuální kurzy vaření byly proto mezi nejžádanějšími. Rok 2023 to trochu změní.
Další vlna trendu bude podobná. Jen se od psychiky přesuneme k vědomostem a lepšímu já. Zaměstnavatelé by proto měli dát zaměstnancům příležitost se vzdělávat. Učit se nové jazyky, ovládat hudební nástroje a dovednosti. Užívat si solo cestování v rámci osobního rozvoje a poznávání odlišných kultur. Na pořadu dne budou také extrémní sporty. Co třeba takový seskok padákem?
Klienti si vybírají dárky pro zaměstnance, které danou osobu smysluplným způsobem rozvinou, místo aby dávali jenom čistě praktické reklamní produkty s logem.“ Sasha Sinson, Brand stylist CreativeMC
Příklady nových produktů, které budou trendy v roce 2023: Fitness a cestovní doplňky, masážní pistole, mindfulness a meditační pomůcky, deskové hry a sady hracích karet.
Shrnutí 8 světových trendů 2023
Odhalujeme 8 nejlepších trendů, které naši brand stylisté předpovídají, že uvidíme ve firemním merchi pro rok 2023! Trendy nejsou založeny pouze na každodenních zkušenostech z našeho oboru, ale také na módních a designových trendech, insightech našich partnerů a ekonomických a obchodních výhledech.
Udržitelně bez kompromisů: Bezprecedentní inovace produktů a materiálů vytvoří v roce 2023 stylové produkty šetrné k životnímu prostředí.
Hodnoty zaměstnanců a hlas komunit: Zaměstnanci firem budou v následujícím roce požadovat uvědomělejší výběr firemních produktů.
Retro neutichá: Naši stylisté očekávají, že se klienti opřou do jedinečného, oldschoolového vzhledu devadesátých let 20. století, který oslovuje trendově orientované mileniály a generaci Z.
Sbírat zážitky: Firemní akce a události budou mnohem důležitější. Každý den by měl být zážitkem a merch se tomu bude přizpůsobovat.
Velcí malí dodavatelé: Éra velkých značek bude v roce 2023 nahrazena malými a jedinečnými podniky s příběhem.
Výbuch barev: Inspirováno módními vlnami v Paříži, Miláně, Londýně a New Yorku. Pokud jde o barvy v novém roce, více je prostě více.
Globální firemní kultura: Klienti využijí firemní merch jako mocný nástroj k posílení své firemní kultury, ale také k tomu, aby přijali rozmanitost svých globálních pracovních sil.
Lepší já: Merch a reklamní předměty, které podporují příležitosti k osobnímu růstu prostřednictvím výuky, cestování a wellness, budou populárnější než kdy dříve.